Szent János - 15

Kalibáskő (kék háromszög) – Máriaút – Padosi kőbánya – Főút - Kékvize - Kirulyfürdő - Sólyomkő – Festőborvíz – Kalibáskő

• Táv: 13,9 km
  • Szintkülönbség: 364 m
  • Ellenőrző pontok: 1 (EP5)
  • Indulás: 10 órától
  • Szintidő: 6 óra

Leírás: A menedékháztól északi irányba követjük a kék háromszög jelzést, majd kb. 600 m után letérünk balra innentől a kerékpárosok piros fehér szalagját követjük. Kb. 2 km után elérjük a kövezett Mária utat, itt balra fordulva haladunk nyugati irányba. Hamarosan elérjük a Padosi kőbányát, itt ismét balra fordulunk immár a sárga EKE-szalag jelzést követve, déli irányba. Az országutat óvatosan keresztezve tovább haladunk a Kékvize dűlőt átszelő kövezett úton. Erdei kaszálók és tanyák között haladunk egészen a Sorbán tanyáig, itt találkozunk a sárga kereszt jelzéssel, itt ellenőrző és frissítő pont található. Innen egy fiatal fenyőerdőn keresztül beereszkedünk a Gyepű patak és Kékvize ősszefolyásához Kirulyfürdőre. Találkozunk a kék pont jelzéssel, ezt követve ki kapaszkodunk a Solyomkő hátára. Egy irányjelző táblánál kitérőt tehetünk a Solyomkő sziklára. Erdei kaszálók és tanyák között haladunk, majd jobbra letérünk a kék pont jelzésről, innentől a sárga szalagos jelzést követjük. Beereszkedünk a Köves(Lehetetlen)-patak völgyébe majd keresztezve a műútat a felhagyott opálbányák között kikapaszkodunk a Kalibáskő hátára. Tovább követve a sárga szalag jelzést elérjük a csemetekertet és visszaérünk a kiinduló pontra, a Kalibáskői menedékházhoz.

kmz kiterjesztés

Szent János - 30 km

Kalibáskő (kék háromszög) – Szeles vésze pihenő és kút - Veresbükk oldala (piros kereszt) – Szentegyháza (kék kereszt) - Tourinfo Szentegyháza (sárga sáv) – Vargyas láza – Csere bérc – Szelterszfürdő – Szerepreze – Kékvize - Kirulyfürdő (kék pont) – Solyómkő – Festőborvízi opálbányák – Kalibáskő

• Táv: 28,3 km
  • Szintkülönbség: 866 m
  • Ellenőrző pontok: 3 (EP1, EP2, EP5)
  • Indulás: 8-9 óra között
  • Szintidő: 9 óra

Leírás: A menedékháztól [RAJT] északi irányba követjük a kék háromszög jelzést, amely kb. 600 m után keleti irányba elhagyja a kövezett utat, tovább haladva egy régi szekérúton. Rendezett, bokros, fás kaszálók között halad a jelzés 2 kilométert, amikor találkozik a Mária zarándokút jelzéssel (a továbbiakban M) és kb. 200 méteren kiegészítik egymást. A zarándokjelzést elhagyva tovább haladunk a kék háromszög jelzésen északkeleti irányba, ahol kiérünk egy kalibákkal és idős bükkfákkal tarkított tisztásra. Innen panorámás kilátásba lehet részünk déli és délnyugati irányba. A mezei és erdei földúton, a jelzést tovább követve utunk áthalad egy bükkerdőn, majd egy szél döntötte helyszínre érünk, ahol a jelzést követve kikapaszkodunk a Szeles vésze fedett pihenőhöz. Ez az első ellenőrzőpont [EP 1] és a túra legmagasabb pontja (1310 m), ahol az előbbihez hasonló panoráma kilátásban lehet részünk. A pihenő helytől nyugati irányba fordulunk, megkeressük a piros kereszt jelzést és a Veresbükk oldala nevezetű dűlőn ereszkedve több kilométeren, a Fenyő utca érintésével elérjük Szentegyházát. A Hargita utca elején találjuk a második ellenőrző pontot [EP 2]. A piros és a kék kereszt, valamint a kék pont jelzésen tovább haladunk déli irányba, a lakóházakat elhagyva egészen Mária út zarándokjelzésig, majd keresztezve ezt, a strandok előtt elhaladunk a Szentegyházi Tourinfo irodáig. A tourinfo iroda parkolójától, az országúton átkelve követjük a sárga sáv jelzést egészen a Vargyas patak kanyarulatáig. Itt déli irányba a jelzésről letérünk és kikapaszkodunk a Vargyas láz – Csere bérc mezei úton. Innen a sárga szalagot követjük. A Csere bérce helytől, a sárga kereszt jelzést követve, az erdős részen leereszkedünk a Vargyas patak völgyébe, az andezit kőbányához. A Délői borvíz és pihenőhely után, északkeleti irányba, a bányán keresztül, a sárga kereszt jelzést követve kikapaszkodunk a tetőre. Erdők és kaszálók között haladva elérjük a piros kereszt jelzést, amely a Hargita Keresztény Tábor és Kirulysarka között jelzett turistaút. A sárga kereszt jelzést keleti irányba tovább követve átkelünk a Kékvize patakán, majd pár száz méter után beérkezünk a Sorbán tanyára, ahol megtaláljuk az utolsó ellenőrző és frissítő pontot [EP 5]. Innen egy fiatal fenyőerdőn keresztül beereszkedünk a Gyepű patak és Kékvize összefolyásához Kirulyfürdőre. Találkozunk a kék pont jelzéssel, ezt követve kikapaszkodunk a Sólyomkő hátára. Egy irányjelző táblánál kitérőt tehetünk a Sólyomkő sziklára. Erdei kaszálók és tanyák között haladunk, majd jobbra letérünk a kék pont jelzésről, innentől a sárga szalagos jelzést követjük. Beereszkedünk a Köves- (Lehetetlen) patak völgyébe majd keresztezve a műutat, a felhagyott opálbányák között kikapaszkodunk a Kalibáskő hátára. Tovább követve a sárga szalagjelzést elérjük a csemetekertet, és visszaérünk a kiinduló pontra, a Kalibáskői menedékházhoz [CÉL]

Látnivalók és érdekességek az útvonalon:

Szentegyháza: Vargyas patak bal partján, a Majzos tetején, Csere bércze dűlő: második világháborús bunkerek és romok, lövészárkok és gödrök, tankakadályok (árokrendszer és betongulasor). 1943-ban Székelyföld körkörös erődítéseként kezdik építeni a magyar hadvezetés utasítására, délnyugati román támadás kivédésére vagy feltartására a Tolvajos-tető előterében. Hasonló völgyzárak, támpontok épülnek Erdővidéken, vagy a Bucsin tetőn munkaszolgálatosok és fuvarosok bevonásával. 1943-as tél beálltával abbamaradnak az építkezések. Hadi esemény végül itt nem történik, 1945 során az átvonuló szovjet csapatok a félkész építményeket felrobbantják. A területet felfedezve épen maradt bunkereket, romokat és más terepi építményeket találhatunk.

Szakirodalom: Szabó József János – Székelyföld körkörös erődítése 1940-44 között

Borvizes és termálstrandok: 1975-ben földtani kutatófúrások következtében találtak melegvízre Szentegyháza határában. Az útvonal során a Szentegyháza Gyöngye strand vagy az országút mellett, az új építésű Nosztalgia termálstrand kereshető fel.

Szelterszfürdő: Tábori és Délői borvízforrások, andezit oszlopok

Kirulybérce: piros kereszt és sárga kereszt találkozásánál második világháborús, harckocsi elleni árokrendszer, bunkerromok. Ezek az 1943-ban épített katonai támpont részei.

Kirulyfürdő: borvízforrások, opálbányák, Hargita ligeti tőzegláp

Borvízforrások: Festő borvíz, Szökő borvíz, Kirulyi borvíz

Opálbányák: Az opál a SiO2 amorf (nem kristályos) ásványi megjelenése. Egyes változatait féldrágakőként értékesítik. A kirulyi opálokat a XIX és XX század folyamán bányászták, megőrölték és okkerfesték készítésére használták.

Szakirodalom: Bányai János – Opálbarlang a Hargitában, Székelyföld hasznosítható ásványi anyagai, 1933.

kml kiterjesztés

Szent János - 45

Kalibáskő (kék háromszög) – Szeles vésze pihenő és forrás – Veresbükk oldala (piros kereszt) – Szentegyháza (Vitusok utca – Mária Út) – Kápolnásfalu – (Mária Út, lila M) – Homoródfürdő (piros pont) – Kápolnásfalu (sárga pont) – Szentegyházi nárciszrét – Szentegyháza (sárga kereszt) – Szentegyháza – Vargyas láza – Vargyas vész – Csere bérc – Szelterszfürdő – Szerepreze – Kirulyfürdő (kék pont) – Sólyomkő – Festőborvízi opálbányák – Kalibáskő

• Táv: 42,7 km
  • Szintkülönbség: 1159m
  • Ellenőrző pontok : 5
  • Indulás: 7-8 óra között
  • Szintidő: 12 óra

Leírás: A menedékháztól [RAJT] északi irányba követjük a kék háromszög jelzést, amely kb. 600 m után keleti irányba elhagyja a kövezett utat, tovább haladva egy régi szekérúton. Rendezett, bokros, fás kaszálók között halad a jelzés 2 kilométert, amikor találkozik a Mária zarándokút jelzéssel (a továbbiakban M) és kb. 200 méteren kiegészítik egymást. A zarándokjelzést elhagyva tovább haladunk a kék háromszög jelzésen északkeleti irányba, ahol kiérünk egy kalibákkal és idős bükkfákkal tarkított tisztásra. Innen panorámás kilátásba lehet részünk déli és délnyugati irányba. A mezei és erdei földúton, a jelzést tovább követve utunk áthalad egy bükkerdőn, majd egy szél döntötte helyszínre érünk, ahol a jelzést követve kikapaszkodunk a Szeles vésze fedett pihenőhöz. Ez az első ellenőrzőpont [EP 1] és a túra legmagasabb pontja (1310 m), ahol az előbbihez hasonló panoráma kilátásban lehet részünk. A pihenő helytől nyugati irányba fordulunk, megkeressük a piros kereszt jelzést és a Veresbükk oldala nevezetű dűlőn ereszkedve több kilométeren, a Fenyő utca érintésével elérjük Szentegyházát. A Hargita utca elején találjuk a második ellenőrző pontot [EP 2]. Haladunk tovább nyugati irányba az aszfaltúton, érintve a Dózsa György – Ady Endre – Vitusok utcát. A Vitusok utcájától a Mária zarándokút jelzésen nyugati irányba elhagyjuk Szentegyházát és Kápolnásfaluba megyünk. Kápolnásfaluban a zarándokjelzést követve áthaladunk a falu központján, ahol a jelzést a falu délnyugati végéig kiegészíti a kék kereszt jelzés. Innen nyugati irányba, jól kövezett úton, a lila és piros zarándokjelzésen beereszkedünk a völgybe, majd a jelzéseket északnyugati irányba tovább követve, elérjük a Magic Hargita Resort vendéglátóhelyhez való letérőt. A zarándokpihenő után balra, nyugati irányba a lila M jelzést követjük egy jó minőségű kövezett úton majd az út végén, egy keskeny, földbe vájt útszakaszon, lakó és nyaralóházak között beérünk Homoródfürdőre. A vízgyűjtő tó keleti partját érintve, déli irányba elérjük az országutat, majd keresztezzük azt, és itt találjuk a hármas ellenőrző és frissítő pontot [EP 3]. A Borvíz útja sétány bejáratánál megkeressük a piros pont jelzést. Ezt délkeleti irányba követve, régi villák között elhagyjuk Homoródfürdőt és 3,5 kilométer után, kövezett úton elérjük Kápolnásfalut, ahol a sárga pont jelzéssel találkozunk. Déli irányba fordulva a kövezett úton (a sárga pont jelzést követve a gerincen), körpanoráma kilátásban részesülve, és eljutunk Szentegyháza déli határába, a hegyimentő közszolgálat állította menedékhez [EP 4]. A menedékhelytől északi irányba, a sárga kereszt jelzést követve beereszkedünk a városba. Az aszfalt utat elérve balra, majd jobbra fordulunk, a Kórház – Múzeum – Láz utcákon, bányászházak között, a jelzést követve, keleti irányba elhagyjuk a várost. A foci pálya és a salakdomb között elhaladva, délkeleti irányba, legelőterületeken haladunk át, követve a sárga kereszt turistajelzést a Vargyas láza, a Vargyas vész és Csere bérc nevezetű dűlőkön. A Csere bérce helytől, a jelzést követve, az erdős részen leereszkedünk a Vargyas patak völgyébe, az andezit kőbányához. A Délői borvíz és pihenőhely után, északkeleti irányba, a bányán keresztül, a sárga kereszt jelzést követve kikapaszkodunk a tetőre. Erdők és kaszálók között haladva elérjük a piros kereszt jelzést, amely a Hargita Keresztény Tábor és Kirulysarka között jelzett turistaút. A sárga kereszt jelzést keleti irányba tovább követve átkelünk a Kékvize patakán, majd pár száz méter után beérkezünk a Sorbán tanyára, ahol megtaláljuk az utolsó ellenőrző és frissítő pontot [EP 5]. Innen egy fiatal fenyőerdőn keresztül beereszkedünk a Gyepű patak és Kékvize összefolyásához Kirulyfürdőre. Találkozunk a kék pont jelzéssel, ezt követve kikapaszkodunk a Sólyomkő hátára. Egy irányjelző táblánál kitérőt tehetünk a Sólyomkő sziklára. Erdei kaszálók és tanyák között haladunk, majd jobbra letérünk a kék pont jelzésről, innentől a sárga szalagos jelzést követjük. Beereszkedünk a Köves- (Lehetetlen) patak völgyébe majd keresztezve a műutat, a felhagyott opálbányák között kikapaszkodunk a Kalibáskő hátára. Tovább követve a sárga szalagjelzést elérjük a csemetekertet, és visszaérünk a kiinduló pontra, a Kalibáskői menedékházhoz [CÉL].

Látnivalók és érdekességek az útvonalon:

Szentegyháza: a Múzeum utca elejéről és a Kórház utcáról közelíthető meg a műemlékvédelem alatt álló vashámor rom. A szentegyházi nárciszrét menedékháztól panoráma kilátás van északi irányba a településre és a Központi Hargita vonulatára. Borvizes és termálstrandok.

Csere bércze: második világháborús bunkerek

Kápolnásfalu: Római katolikus templom, tájház

Homoródfürdő: Római castrum nyomok, Szent János kápolna, borvízforrások és szabadtéri fürdőmedence (Lobogó, Klotild stb.)

Szelterszfürdő: Tábori és Délői borvízforrások, andezit oszlopok

Kirulyfürdő: borvízforrások, opálbányák, Hargita ligeti tőzegláp

kml kiterjesztés

Szent János - Bike

Kalibáskő (kiszalagozott kavicsos úton északnak) – Mária út zarándokpihenő (Mária úton nyugatnak)– Szentegyháza (Mária Út) – Kápolnásfalú (Mária Út) – Homoródfürdő (Mária Út) – Homoródkeményfalva (131A út) – Lövéte (26 út) – Vargyas völgye, Asszonybosszantó (29 út) – Kirulysarka, Kiruly völgye (29 út) – Kalibáskő

• Indulás: 10 órától
  • Szintidő: 8 óra

Leírás: Kalibáskői menedékháztól kiindulva északnak vesszük az irányt a kövezett úton, míg el nem érjük az új épített Mária Utat (kb. 2 km, piros-fehér szalagok jelzik a helyes irányt). A Szentegyháza felé vezető új makadám utat elérve (új Mária út) nyugati irányba bringázunk rajta 7 km-t Szentegyházáig. Szentegyházára beérve tovább követjük a Mária út jelzéseket (itt is szalagok segítik a tájékozódást), míg kiérve a faluból Kápolnás felé folytatjuk utunkat, továbbra is a Mária út jelzéseit követve. Kápolnásra beérve (temető mellett) a központon át vezet itt is a kiszalagozott Mária út, majd a cigánysoron elhagyja Kápolnást Homoródfürdő felé. Mindvégig a Mária úton maradva és annak jelzéseit követve érünk be Homoródfürdőre mintegy 17 km után. Beérkezve a Homoródfürdői régi szálloda mellett, keresztezzük a 13A jelzésű utat és elhaladunk az út mellett lévő St. János kápolna mellett. A Nagy Homoród hídján áthaladva letérünk jobbra a 13A jelzés főútról és a régi diáktábor területén a Nagy Homoród pataka mentén lefele vesszük az irányt az Ilona völgyén. Mintegy 10 km tekerés után (131A út) érkezünk meg Homoródkeményfalvára, ahol a falu központjában, a főúton frissitővel várunk benneteket. Itt kipihenhetitek magatokat, miközben feltankoltok energiafalatokkal (gyümölcs, édesség) és vízzel, ugyanis innen az út felfele veszi az irányt, át Lövétére, a két Homoród vízválasztóját megmászva. Lövétére a Homoródkeményfalváról átvezető 26-os úton érkeztek, majd Lövéte központjából ugyancsak mászás következik a 29-es úton át a Vargyas völgyébe. Átérve a Vargyas völgyébe az Asszonyboszantó fogadóban megpihenhettek, innen a Vargyas mentén lefele mintegy másfél kilometer múlva érkezik az út a Kiruly-sarkához, ahonnan balra kanyarodva ismét emelkedni kezd a Kiruly völgyén felfele (29 út). A Kiruly völgyén felfele tekerve mintegy 8,5 km után érkezünk vissza Kalibáskőre.

kmz kiterjesztés

Miért Szent János?

Mert június 24-e Keresztelő szent János ünnepe és terveink szerint a jövőben is ehhez a dátumhoz legközelebbi hétvégén kerül sorra a Szent János TT.

Mert a TT Kalibáskőtől legtávolabb eső pontján - ahol visszafordulnak az 50 km-es táv résztvevői- található a homorodfürdői Szent János kápolna, ahol éppen június 26-án tartják a búcsús szentmisét.

Mert június 27-én, az esemény lezárásaként egy 15 km-es zarándok túrát szervezünk Kalibáskőről Kirulyfürdőre. ahol részt veszünk a szabadtéri oltárnál tartott hagyományos Szent János búcsús szentmisén.

Nevezés

Nevezési díjak:

• Online nevezés esetén 45 RON
  • EKE tagok, diákok, nyugdíjasok 35 RON
  • 14 év alatti gyerekeknek 15 RON
  • Helyszíni regisztráció esetén +10 RON/fő

Regisztráció itt

A túrán résztvevők a Kalibáskő Menedékház közelében sátorozhatnak díjmentesen, Érdeklődni Bencze Tibornál lehet a +40 726 107 001-es telefonszámon.

Szálláshelyek Szentegyháza környékén: Turisztikai Információs és Népszerűsítő Iroda - Szentegyháza, +40 770 721 525 vagy +40 741 590 131.

A szervezők gondoskodnak a sátor- és csomagmegőrzésről.

Kapcsolat

A kalibáskői menedékház a Székelyudvarhely - Csíkszereda műút (DN13A) mentén található, Székelyudvarhelytől 30 km-re, Csíkszeredától 20 km-re (46°19,788' 25°36,035')